Educație
pentru cetățenie democratică
Învățăm
despre democrație, învățăm pentru a pune în practică democrația, învățăm prin
participarea democrației.
Pentru
a încuraja elevii să învețe despre democrație, le-am propus participarea
în proiectul organizat de CICDE, finanțat de Ambasada SUA
la Chișinău ,,Engleza
–catalizator al democrației în școli,, elevilor clasei a X-a din L.T.,,Mihai
Eminescu,, din orașul Florești, fiind ghidați
în parteneriat de profesoarele de educație pentru societate/istoria românilor
și universală Railean Alina și
profesoara de limba engleză Dragan Tatiana. Activitățile planificate de
echipa de implementare au derulat în perioada
octombrie-ianuarie. Acest proiect a contribuit
la formarea unui set de competențe pentru o cultură a democrației, constituit
din valori, atitudini, abilități, cunoștințe și înțelegere critică prin
modelarea într-un mod democratic a atitudinilor și comportamentelor,
organizarea democratică a proceselor în sala de clasă, învățarea prin cooperare
și în baza proiectului. Aplicarea intercorelată a acestor abordări a învățat
elevii să devină tineri cetăţeni care cunosc
drepturile și libertățile omului și înţeleg condiţiile, factorii de care depind
acestea, au experienţa clasei/ şcolii ca o micro-societate care respectă
libertăţile şi egalitatea elevilor săi şi sunt pregătiţi pentru exercitarea
drepturilor lor şi pentru respectarea drepturilor celorlalţi, sunt capabili şi
încrezători să îşi exercite drepturile, cu un simţ de responsabilitate matur
faţă de ceilalţi şi faţă de comunitatea lor.
Aceste
competențe pentru o cultură democratică au fost dezvoltate datorită celor 8
activități realizate în
cadrul Laboratorului Democrației: organizarea
Zilei toleranței în școală, crearea a
4 partide ale elevilor realizând dezbateri-probleme-soluți pe
domeniile Economie, Sănătate, Sport, Cultură.
Elevii au selectat problemele fiecare
pentru domeniul său, au găsit soluții pentru problemele depistate, apoi au
abordat problemele stringente din liceu și au înaintat soluții. Cafeneaua publică "Ziua Recunoștinței:
între empatie și gratitudine" a fost o activitate în care elevii au
dat dovadă de mare responsabilitate de a-și exercita
dreptul de vot prin simularea
zilei alegerilor, au improvizat biroul electoral astfel încadrând toți elevii
din liceu care au conștientizat necesitatea
democrației și respectarea principiilor organizatorice ale democrației, au
demonstrat necesitatea alegerilor. Simularea ședinței CE,
English time, Persuade the school manager ”Mobile phones should be banned at
school, discurs Vreau să fiu președinte au fost
activitățile ce au abordat subiecte actuale ale tinerelor în care elevii au
dezvoltat abilitățile de comunicare în public într-o limbă străină. Aceste dezbateri le-a oferit șansa de
implicare în procesul decizional.
Pe durata proiectului am beneficiat de sprijinul CICDE
care a venit cu diferite suporturi de conținut pentru eficacitatea proiectului.
Acest proiect a demonstrat cât de importantă este implicarea cetățenilor în guvernarea statului. La
finalul proiectului elevii au realizat un plan pentru sustenabilitatea
Laboratorului Democrației în liceu. Pe final elevii au fost invitați să facă
concluzii/opinii privitor la experiența
acumulată. Acest proiect a oferit
multe oportunități nu numai elevilor, dar și cadrelor didactice care au fost provocați de a studia limba
engleză într-un termen scurt prin practici
inovative ce s-au dovedit a fi eficiente. Am observat
pe parcursul proiectului evoluția membrilor laboratorului de a acumula cunoștințe, experiențe și
exemple de bune practici în domeniul democrației.
Profesori: Railean Alina, Dragan T.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu